Sunday, May 10, 2009

Rindu Bau pohon tin-sambungan 1

Setelah beberapa hari tidak berkesempatan untuk posting terbaru.Alhamdulillah saya kembali dengan perkongsian seterusnya daripada buku Rindu Bau Pohon Tin karangan Ustaz Hazrizal Abdul Jamil.Kesinambungan daripada entry sebelum ini,ialah berkenaan dengan persiapan yang perlu dalam melaksanakan AGENDA yang besar di kampus. Kadang kala ......kita misunderstood berkenaan dengan konsep Jihad (bersungguh-bersungguh/bersusah payah).Kita perlu memahami antara perkara penting dalam ucapan Allah dalam surah At-Taubah (ayat 122).Apakah perkara penting tersebut?

Jihad adalah perintah Allah.Namun tidak bijak untuk semua manusia turun ke satu gelanggang sahaja.

a) Sekumpulan ke medan perang(Pengorbanan masa,wang,tenaga dll)
b) Sekumpulan menuntut ilmu(Belajar)
c) Sekumpulan memikul tugas kebajikan dan hal ehwal kaum mukminin(Ukhuwwah,kebajikan,,dll)

Daripada perkara penting di atas, kita dapat merumuskan semuanya mempunyai priority yang sama rata malah saling interconnected to each other.Jadi. bagaimanakah perkara penting tersebut dapat berjalan seiring ?Seperti mana ayat sering berkumandang di telinga-telinga,dan jiwa-jiwa kita iaitu surah As-Saff(ayat 4) . Bermaksud’’Allah amat menyukai orang yang berperang di jalanNYA dalam saf yang tersusun rapi seperti bangunan yang tersusun kukuh”.Amatlah jelas mesej yang hendak disampaikan oleh Allah bahawa bukan semua perjungan Islam ini akan diredhai Allah melainkan mereka yang berada bersama Saf(Jemaah) yang tersusun(Organized) lengkap dengan ciri-cirinya seperti bangunan yang kukuh tanpa ada “defect “ atau “parasit” yang boleh meruntuhkan bangunan.

Sahabat-sahabiyah sekalian,

Jika kita merenung sejarah hidup pejuang-pejuang Islam yang terdahulu ..mereka merencanakan konsep jihad bukan dalam pidato umum,ucapan ,ceramah umum sahaja bahkan dalam perbuatan mereka,komitmen mereka untuk perjuangan Islam.Sebagai contoh.. tokoh Mujahid Islam iaitu “Sheikh Izzudin Al-Qassam”…to be continue…..

No comments:

Post a Comment